Lienz - lyžování
Hlavní město Východního Tyrolska Lienz nemá typickou lyžařskou atmosféru – dole ve městě sníh nebývá a ani jižní svah hlavního areálu Zettersfeld nemá vždy pravou zimní „kulisu“, ačkoliv sjezdovky jsou obvykle dobře vysněžené a jejich návštěvnost mnohdy zanedbatelná.
Zettersfeld (1 660–2 278 m) je dvoupatrový areál, kde lyžařsky využité je pouze horní bezlesé patro s 500m převýšením. Široký rozložitý hřeben má přitom velmi příhodný lyžařský profil – zvrchu svižně klesá, v mezipatří se postupně zplošťuje, čehož výsledkem je vděčný charakter sjezdovek s dynamičtější pasáží na úvod a pohodovým dojezdem. Sjezdovky přitom nejsou zplanýrované, takže mají dostatek terénních vln a vlnek a při každé jízdě jsou tak vlastně trochu „jiné“. Ačkoliv areál působí skromně, jeho sjezdovky jsou velmi vděčné – bezproblémové pro pohodáře, přitom dostatečně svižné pro sportovnější jezdce.
Hlavní trať podél 4sedačky Steinermandl nejprve padá po širokém červeném hangu, po němž se větví na dvě varianty, překonávající krátký terénní „schod“, po jejichž opětovném spojení trať setrvačně a mírněji roluje k nástupní stanici. Po opačné straně sedačky proplouvá ještě jedna červená trať mělkým ďolíkem. I páteřní červená sjezdovka podél 6sedačky Faschingalm využívá svižné spádnice svahu, přičemž její sklon vrcholí ve střední části, dojezd už je mírný. Celým svahem šněruje také prostorná „rodinná“ modrá sjezdovka, přístupná z obou lanovek. Nejstrmější pasáží hřebene se spouští i jediná zdejší černá varianta – krátká, přímá, přehledná.
Nedaleko horní stanice kabinky se rozkládá výuková zóna s modrou sjezdovkou a kotvou a také pomalá 4sedačka s dětskou pojistkou a hravou crossovou tratí pro děti (fun slope).
Z areálu lze vyrazit také na skialpové túry na okolní dvouapůltisícové vrcholy.
Přibližovací 4místná kabinka na Zettersfeld je zastaralá s poschoďovými stanicemi, zato obě hlavní sedačky jsou expresní, i když bez bublin.
Jižní a jihovýchodní orientace svahu spolu se sušším klimatem jižní strany Alp zajišťuje velmi slunečné poměry i ve vrcholu zimy, ovšem také slabší nadílku přírodního sněhu – tratě musí často spoléhat na zasněžování.
Na opačné straně města se zdvihá Hochstein (668–2 057 m), který je od sezóny 2024/25 mimo provoz.
Ve svahu jsou vykácené krásné velkorysé sjezdovky, ovšem v neuvěřitelně nízké nadmořské výšce, přičemž první dvě výšková patra jsou i dost strmá.
Prvním patrem areálu podél moderní kombinované 6sedačky s kabinkami klesá závodní slalomová trať Světového poháru. Trať není typickým dálničním slalomákem s konstantním sklonem – má krátké přímé úseky, terénní zlomy i lehké zatáčky. Na opačnou stranu odtéká příjemná a široká „rodinná“, červeně značená sjezdovka, která se vlije až na cílový černý, ovšem širokánský hang, jenž v půli svahu protíná místní silnička.
Druhým patrem se podél stařičké plouživé dvousedačky řítí přímá, lehce stranově ukloněná černá trať, která za dobrých podmínek pokračuje až do údolí, jinak z ní vede také traverzovitá odbočka do mezistanice. Nad první mezistanicí je i prostorný a poměrně velký cvičný svah s kotvou. Třetí, nejvyšší patro obstarává dlouhatánská kotva s 500m převýšením a dvěma červenými tratěmi lesem.
Hochstein nabídne za dobrých sněhových podmínek celkové převýšení bezmála 1 400 m.
Město Lienz má poměrně klidné centrum a tranzitní dopravu vyhnanou na jeho okraj mezi obchoďáky. Je poněkud neobvyklým místem pro lyžařský pobyt, ale přes týden liduprázdné sjezdovky se za návštěvu dobře odmění.